nailed it

Skickade officiellt in min första uppgift på högskolenivå nyss. Den var varken så svår eller så stor men har ändå orsakat rätt mycket panne. Mest för att jag överskattade min förmåga och trodde att jag skulle orka plugga mer än vad jag gjorde. Det var fan jobbigt att arbeta 8 timmar för att åka hem och skriva inlämning??? No shit asså. Har somnat framför datorn alldeles för sent på nätterna och praktiskt tagit varit en zombie på fyra timmars sömn. MEN NU har jag skickat in den så no more! Lovar att lära mig min läxa till nästa gång och prioritera bättre och börja i god tid blablabla. När jag hade laddat upp filen var jag tvungen att kryssa i en ruta där jag lovade och svor att det var mitt arbete och ingen annans. Är jätterädd för att ha råkat plagiera av misstag och att de ska ha lagt en förbannelse över den lilla rutan så att jag kommer bli förföljd av en läskig lärare som psykar mig resten av livet eller typ förlora min förmåga att förstå uppgiftsformuleringar. Försöker verkligen att inte oroa mig över min prestation för den här kursen spelar ju verkligen ingen. roll. men det är svårt för någon som har levt på betyg sedan i 8:an.
 
 
Har ätit så sjukt mycket sötsaker de senaste dagarna. Jag visste ju att vi alltid har sötsaker hemma (hos mina föräldrar) men jag hade verkligen glömt hur mycket. För mig funkar det inte att plugga utan att äta, det går liksom inte alls att fokusera utan konstant påfyllning av socker och kolhydrater. Man kan ju knappt öppna ett skåp utan att glass och choklad och chips och små små marshmallows hoppar på en i det där huset. Så ja är typ konstant sockerskakig nuförtiden.
 
Nu ska jag chillaxa resten av dagen och typ vika lite pappersfåglar. Ikväll ska jag och Malte träffa vår blivande hyresvärd (hans pappa lol) och prata om viktiga praktiska saker blablabla tråååååkigt och kolla till läggy så det blir säkert bara kul och inte alls skitläskigt.
 

festivalsommar 2013 (del 2)

I första delen fick ni hänga med på campingfestivalerna så i den här delen är det dags för de betydligt mycket mer städade och mindre dräggiga stadsfestivalerna. Man har inte riktigt lika kul men är mycket snyggare, ungefär. 
 
MUSIC & ARTS
Stod i skarp kontrast till Emmaboda som var veckan innan. Medelåldern var verkligen medelålders, folk var nyktra eller möjligen salongs, ingen dansade eller sjöng på konserterna. Jag tror att min själ måste åldras en del innan jag försöker mig på Music & Arts igen. Möjligen Sveriges vackraste festivalområde däremot, på Skeppsholmen med vattnet precis bakom den enda scenen.
Poseade lite utanför området hej hej / Typ såhär såg det ut framför scenerna. Just här var det CocoRosie som körde och de var väldigt coola 
Tvingade min syster att ta outfitbilder på mig, tränade väl inför wayan / Maia Hirasawa! Som jag inte lyssnat på på flera år men hon har verkligen växt tyckte jag
Efterklang, en av festivalens höjdpunkter. Helt knäppa och skitbra danskar / Mannen myten legenden, Rodriguez. Sjukt skruttig var han men det var ändå rätt fett när han drog igång första låten från Searching for Sugar Man och hela publiken liksom kollektivt rös till
För att få in själva arts-grejen så utnyttjade mamma och jag det fria inträdet på Moderna. Här Den döende dandyn. Är inte så bra på konst men den gillar jag verkligen / Det var också en skitfin utställning med Niki de Saint Phalle, speciellt hennes sånahär små illustrationer gillade jag
Jag hade verkligen sett fram emot att se Lune men det var verkligen pinsamt dåligt. Hennes jävla assistent som bara höll upp saker, här en jävla presentpåse men ba okej?? Ska det vara konst?? Ugh / Prince var 1,5 h sen som anstår en sann diva men så kom också första konfettin inom tio minuter. Orkade inte ens se hela för var så himla sur på honom
 
WAY OUT WEST
Är ganska så kluven till Way Out West. Det är mycket utseendehets och rätt ängsligt, det är jobbigt att man måste planera så himla mycket för att lyckas komma in på klubbarna och att man automatiskt missar så mycket av festivalen när man inte kan vara på elva klubbar samtidigt, det är sanslöst dyrt. Men de har också en fingertoppskänsla för bokningar och tar ett socialt ansvar som jag uppskattar, som t.ex. med den vegetariska maten. Plus att den är i Göteborg och jag fucking älskar den stan.
Tame Impala, fett coola / GBG Filmstudios den första kvällen för att se Shout Out Louds  
Det här hände. DET HÄR HÄNDE. Tänker aldrig låta någon glömma det.
Håkan!! Fyfan vad bra det var. Jag har nog aldrig dansat så mycket i hela mitt liv förut. Jag och Julia turades om att storböla. Det är något speciellt med Håkan i Göteborg, jag tror verkligen det.
Julia i rökrummet på jazzhuset / Så jävla göteborgsk popidyll, höll på att få slag. Ville inte verka som den storögda romantiserande poparen jag faktiskt var så tog bara den här bilden i förbifarten
Jag och Julia skickade en hej-vi-saknar-dig-bild till vår kära Linda / Vi var på Ingrid sista kvällen och gissa vem som också var det... MARKUS KRUNEGÅRD! Stod bakom en lång kille som måste lagt märke till mitt hysteriska skrikande för han erbjöd mig sin plats längst fram. Krunis spelade bara ett par låtar men fin var han och hysteriskt flottigt hår hade han.
 
Clara, Julia, Viggo, Alicia. Älsklingar
Det var verkligen så coolt där / I samband med ett toabesök träffade vi den här snubben som berättade om de tarmproblem han haft sedan han fyllde 25 tills hans flickvän kom och ba NEJ DU KAN INTE PRATA OM DET MED FRÄMLINGAR HERREGUD
 
POPAGANDA  
Jag har en speciell plats i mitt lilla hjärta för Popaganda, den enda festivalen jag varit trogen fyra år på raken. Den har blivit synonym med sommarens slut för mig. I år hade de också den bästa line up de haft på flera år och jag hade sånt himla fantastiskt sällskap så jag kunde faktiskt inte haft ett bättre avslut på festivalsommaren. Fast egentligen önskar jag att den inte behövde ta slut alls.

Agnes och Alina på förfesten på Debaser Strand / Olivia, Ludvig, Simon. Bästa

Ludvig och Josefin när vi väntade på Noah and the Whale fast egentligen mest på The xx / Blev ändå positivt överraskad av dem, det var inte alls plågsamt att stå längst fram på deras konsert
 
The xx. Som jag älskar dem, kan inte ens sätta fingret på exakt varför, jag bara gör det / Speciellt Oliver Sim. Min fysiska reaktion när jag såg honom, holy cow, kunde knappt stå på benen. Ska verkligen haffa honom någon dag
 
Såhär såg jag ut på lördagen / Makthaverskan!! Det fantastiska med dem är att det verkligen är som att gå och se sina kompisar spela och inte kompisar man ser bara för att det är ens kompisar utan man tycker genuint att det är stört jävla bra och alla fel dem gör blir bara charmiga

Mitt bästa gäng under Hot Chip. Fyfan vad jag saknar dessa peeps varenda dag i livet.

Ludvig!! Kan vara världens bästa människa / Håkan avslutade vilket ändå kändes jävligt rätt. Kunde inte slå när jag och Josefin såg honom i Slottsskogen men värdigt slut för sommaren.

nämen vafan

Sorry för radiotystnaden. Eller alltså nej jag vill inte vara en sån bloggare vars blogg till hälften består av inlägg som bara är "förlåt för dålig uppdatering!! Lovar att bättra mig nu ska jag gå ut med hunden hejdå" för ärligt talat tror jag inte att det är så många som bryr sig. Så inte sorry. Det kändes bara läskigt efter att jag hade skrivit ett ""seriöst"" inlägg som om jag helt plötsligt tyckte att jag var någon Viktig Person Med Saker Att Säga vilket jag inte är och femdubblade besökarna en dag. Nuförtiden glider jag mest runt här hemma (hos mina föräldrar) och njuter av det breda sortimentet av frukostalternativ och att slippa handdiska. De tycker nog att det är rätt kul att jag är här nu, de står och tittar på när jag gör mig i ordning på morgonen och ser ut ungefär exakt såhär: :') Supergulligt förutom att jag alltid är asstressad och ba VAAAAAD.
 
Enda anledningen till att jag fick för mig att blogga en söndagkväll kl 23 är för att alternativet är att plugga. Jag har min första inlämning på onsdag och börjar bli sådär nervös och prestationsstressad. Trots att betyget jag får i den här kursen inte spelar någon roll för något alls och jag bara läser den på kul!!!! Ibland blir jag bara så trött på min hjärna att jag vill adoptera bort den och placera en stor tuss bomull innanför skallbenet istället. Jag har insett att jag är en prokrastinerare av typen "måste bara fixa det här först" vilket innebär att jag jättegärna städar men bara om jag egentligen måste plugga. Helt plötsligt fattar jag varför mitt rum har varit konstant asäckligt sedan jag tog studenten. 

han menar inget illa

Det är sensommar. Löven har ännu inte skiftat färg, men det hänger i luften. Jag är dödstrött och på väg hem från jobbet med huvudet fullt av allt jag måste göra innan jag äntligen kan gå och lägga mig. En pojke passerar mig. Jag la märke till honom på avstånd men eftersom att jag har blicken riktad mot mobilen och musik i hörlurarna så tänker jag inte särskilt på att vi närmar oss varandra. Jag märker inte om han tittar på mig men det måste han ha gjort för precis efter att vi passerat varandra tar han tag om min handled. Han är bara en pojke, men hans grepp är fast och kompromisslöst. Han tar tag om min handled men skräcken i magen känns som ett knivhugg. Jag stannar och han släpper min arm. "Good evening", säger han och ler stort. "Good evening", mumlar jag tillbaka. Han hindrar mig inte när jag fortsätter gå utan fortsätter han också. När jag ser mig över axeln för att dubbelkolla att han inte följer efter mig sneglar han bakåt. Han ser glad ut och har en helt ny studs i sin gång.
 
Han är inte mer än en pojke. Han är ett barn. Tolv, tretton, kanske fjorton. Han vill inget illa. Han ville väl säga hej till en tjej han tyckte var söt, eller så tyckte han att jag såg deppig ut och behövde lite vänlighet. Det finns inget med honom som utstrålar fara. Han är bara ett barn. Men det där ögonblicket när jag känner en främmande hand slutas om min handled, det stannar hos mig. Jag ser mig oftare över axeln sedan dess. Jag håller nycklarna hårdare mellan fingrarna i min knytna hand på vägen hem. Jag anstränger mig mer för att bli osynlig när jag går förbi grupper av män. Det går liksom inte att skaka av, det där greppet.
 
Han menar inget illa. Det gör nog inte alla killar på klubb som pratar upp en i ett hörn utan flyktvägar heller. Eller de som närmar sig en i kollektivtrafiken. Det är nog många som inte menar något illa. Problemet är att jag inte vet vem som faktiskt vill mig illa. Hotet om våldtäkt och sexuella övergrepp är konstant närvarande. I varje blick, i varje rörelse åt mitt håll, i varje komplimang som känns som ett hot. De vill kanske inget illa, de är säkert snälla, men allt jag kan tänka är att den här gången kanske det blir mig det står om i tidningen imorgon. Deras intentioner betyder inte ett skit när det enda försvaret vi har är att alltid vara redo. För konsekvensen av att skulden för övergrepp jämt och ständigt, om och om igen, läggs på tjejer, är att killar blir potentiella våldtäktsmän. Allihop. Även de som är så snälla och aldrig vill något illa. Genom att inte inse det ständiga potentiella hot de utgör visar de bara hur självklar deras konstanta rätt till världen är för dem. Att deras rätt att närma sig mig väger tyngre än det faktum att jag kanske inte vill prata med dem. Det känns som ett hån, hur de inte ens filosoferar över hur de rör sig i det offentliga rummet i total frihet medan jag alltid är på helspänn, alltid vet exakt hur många män som finns runt mig och vilka av dem jag bedömer som de främsta hoten, alltid påminns om det fysiska underläget jag är i för att jag är tillräckligt liten för att kunna bäras iväg och inte särskilt stark och och har ett hål som kan fyllas med våld.
 
Han är bara en pojke. Han menar inget illa. Det är inte hans fel, att den kollektiva manligheten lär honom vad han har rätt till. Att han har rätt till ett grepp om min handled, att han har rätt att kräva min uppmärksamhet. Men inget mer boys will be boys. Inga mer välvilliga främmande händer eller nyfikna främmande ansikten som ju bara vill prata lite. Det måste vara slut snart. Jag vill att en revolution ska komma, så att jag också kan röra mig utomhus i total frihet, utan att vara så jävla rädd jämt.

märkt för livet/den förlorade sonen återvänder

Igår var det en sjukt spännande dag för mig av två anledningar. 
 
Ett: jag och Olivia skulle tatuera oss. Även om jag har velat tatuera mig sedan jag var typ tretton och vetat mitt motiv i flera månader och vi bokade tiden för typ tre veckor sedan så fattade jag verkligen inte vad det var som hände. Hela grejen var så sjuk och jag var så nervös innan att jag gick runt och gapskrattade som någon sorts galning som absolut inte borde få gå runt ensam på gatorna. Det känns fortfarande helt overkligt att jag faktiskt gjorde det?? Mamma försökte såklart övertala mig att dra mig ur till sista stund genom att t.ex. smsa "kom ihåg att det är forever and ever... precis som min kärlek till dig". Bra försök, mamma.

En nervös medan tatueraren fixade med utrustningen / När han lagt på skissen. Wäääää
 
Egentligen var jag inte så nervös över att det skulle göra ont utan mer nervös för hur jag skulle reagera på smärtan. Jag var verkligen livrädd för att jag skulle typ gråta eller skrika eller drabbas av panik, som om hela studion var full av svältande rovdjur som bara väntade på första bästa tecken på svaghet. Men det gjorde verkligen inte så ont som jag trodde. Skulle kanske inte sträcka mig så långt som att säga att det var SKÖNT men det kändes som att bli stucken tusen gånger med små nålar, så ja, exakt vad det är. Hade ett moment precis när han satte på maskinen när jag ba HAHA DET KÄNNS JU INTE ENS :-D men sedan insåg jag att det var för att han inte hade satt ner nålen mot huden än.
 
Inplastad och klar / När min bror skulle fota åt mig och ba SE SÅ GLAD UT DU KAN
 
Åh. Som jag älskar den. Tittar ner på den säkert hundra gånger om dagen och tänker bara fuck vad vacker du är. Insåg redan när han började göra konturerna att jag skulle bli helt kär i den. Jag är ju högerhänt så har alltid älskat min högerarm lite mer men nu tror jag fan att jag föredrar vänsterarmen. Det var förresten Kim på Lifestyle Tattoo i Sundbyberg som gjorde dem, kan varmt rekommendera.

Två: jag flyttade hem (till mina föräldrar) från läggan. Hjälp, vad tiden har gått fort. Det kändes faktiskt ganska sorgligt när jag hade packat ihop alla mina grejer och städat varenda yta som kändes rimlig att städa och stod i dörren och släckte lampan en sista gång. Även om det har rört sig om en blygsam period har det ju varit my first taste of real life. Kommer alltid ha ett speciellt ställe för den här läggan i mitt hjärta. Näääeee nu blir jag sentimental.
 
Sista måltiden i läggan: banan, jordnössmör, mörk choklad, kanel. Smaksensation, jag lovar / Malte när han inte hjälpte mig att packa upp utan kapade min insta för sina selfies istället. Jävla tönt
 
Även om jag vant mig vid en viss nivå av frihet så känns det inte alls speciellt jobbigt att bo med min familj igen. Det är rätt kul att inte behöva underhålla sig själv hela tiden, att inte behöva köpa mat för att få äta mat, att ha en dusch som inte orsakar översvämning och ett helt kök att bre ut sig i. Det som däremot suger är att behöva bo i fucking jävla skit-Trångsund igen. Jag kände verkligen hur hopplöshet och krossade drömmar sveptes runt mig som en blöt filt när jag klev av tåget på väg hem efter jobbet idag. Ärligt talat vet jag inte exakt varför det känns så trist att vara här, jag kanske bara har växt ifrån det. Tur att det bara handlar om ett par veckor innan det är dags för nästa flyttlass. 

festivalsommar 2013 (del 1)

Som ni kanske vet så har jag haft en ganska intensiv festivalsäsong i år. Så jag tänkte att vi skulle titta lite närmre på hur det sett ut! *ler storbloggare förutom att jag aldrig fotar det roligaste och allt är med halvkass mobilkamera*
 
 
HULTSFRED
Först ut var Hultsfred som inte alls var i Hultsfred utan i Sigtuna. Vädret var lite halvtrist men jag hade kul och massor av bra sällskap. I kontrast till resten av sommaren fattade jag i efterhand vilken tung stämning det var där, nästan dämpat på samma sätt som en begravning. Inte exakt lika mycket folkfest som det borde vara på festival.
Samuel och hans dubbelgångare / Olivias regnjacka hade en liten keps så hon pose:ade därefter
BASTILLE!!! Som vi har väntat åh vad bra det var / Kom såhär nära, dvs, precis exakt för långt ifrån. Like det kunde varit min mobil han tog en selfie med men AJA
Viggo var mycket engagerad i Redbulls tävling, här var utmaningen att göra en midsommarkrans festival style / Hästpojken. Mmmm Martin
Jag och Jenny tog en selfie i Actic Monkeys-publiken, det tyckte hon till höger var kul / På campingen spelades det pop till långt in på natten. Här dansar Olivia, Jenny och Alicia
Innan jag åkte sa Erik "du MÅSTE se Le1f" så det gjorde jag. Tur var väl det för fan vad häftig han var / Shout Out Louds, gulle-Adam.
 
2 stycken asdrunk selfies med Olivia/Jenny från SBTRKT. Tror det var min fyllepeak den här festivalen
VI TRÄFFADE DAUGHTER!! Jag ser alltid så jävla lurig ut när jag tar fanbilder men det är bara för att jag är så himla nervös / Det är något speciellt med festivalcampings sista morgonen. Misären, destruktionen, laglösheten. Här är Clara och Viggo på väg att lämna området.
 
BRÅVALLA
Var bara på Bråvalla på fredagen, men fyfan vilken bra dag det var. Tillbringade typ hela dagen framför Green Stage och väntade och sedan sprang vi mest runt lite planlöst och drack ur pluntorna vi hade smugglat in för att till slut ta bussen hem till Stockholm vid 4. Det märktes att FKP satsat ordentligt på Bråvalla (till skillnad från Hultsfred), det kändes typ som Peace and Love förutom att det inte växt fram organiskt för fem öre och allt var 100% kommersiellt.
Ville vara snygg för mina babies, jag gjorde mitt bästa / Mitt crew!! Erik, Patrik, Kristian. Fine young men och strålande sällskap
Smet iväg från vårt läger vid scenen för att kolla på John de Sohn för min fritidsledare Andreas Moe skulle sjunga! Hjälp vad stolt jag var. Så himla knäppt att han brukar sitta på vår fritidsgård och larva sig och sen kliver han upp på scen och är värsta stjärnan / Bryr mig i vanliga fall inte så värst mycket om Timbuktu men nu stod vi ju längst fram så det var bara att njuta. Det bästa är att den här bilden togs då, like jag är ju inte ens hans fangirl men det ser verkligen ut så:
 
Tyler the Creator. First of all var det såklart jättetråkigt att Earl Sweatshirt ställde in men jag klagade ju inte direkt när Tyler skulle ersätta. Fuuuuuck vad jag är kär i honom, fattar inte ens. Njöt 100% hela hans set och jag tror fan att han tittade på mig vid något tillfälle? Synd att jag inte har fräknar så han blev kär i mig. Direkt efter var det Odd Future vilket också var sjuuuukt bra. Såg dem på wow förra året men det här var verkligen en helt annan nivå, då kändes de mest som kids som sprang runt och lekte, nu var det fett. Jasper kastade en vattenflaska rakt på mig som jag fångade och tappade och vrålade till vaktern DEN ÄR MIN JAG TOG DEN tills de hämtade den åt mig så det var väl livets peak.
Jag hade kunnat avsluta livet lycklig där och då men sen var det ju Frank Ocean också. Fantastisk var han!! Herregud. Så himla sjukt att han och Patrik hade exakt samma kläder på sig, alltså EXAKT med bandanan som detalj också och så himla sjukt att Frank såg det och pekade och log och vi bara vrålade / Plojade runt lite under Maskinen. Orkade inte ens bry mig om Frej riktigt, var liksom så pass tagen av allt jag upplevt
 
EMMABODA
Åh, Emmaboda. Jag hade hört så mycket sjukt om den här festivalen, hur äcklig den var, hur skön den var, hur annorlunda den var, men jag var verkligen inte förberedd på vad jag skulle uppleva. Det är som en helt annan värld där inga av de vanliga reglerna gäller, inte som någon annan festival. Trivdes verkligen varenda jävla sekund och ville inte åka hem och längtade till nästa år så fort vi åkte lämnade området.
Jag kom dit på tisdagkvällen till ett färdigt camp, Sköna Snubbar United var vi / Ludvig med sin fantastiska plunta
I bra skick första morgonen, sportar stolt vårt campmärke / Såhär var de flesta dagskonserter, det var för varmt för att orka dansa så man satt mest i gräset vid skogsscenen
Finaste campmänniskorna / SPELA SHORELINE stod det och skreks det överallt. Visst, okej, det var kul de hundra första gångerna men efter sex dagar blev man lite trött
PURITY RING! Så jävla fint var det / Fråga mig inte om detaljerna men Hundhimlen sköt ut pengar på sin konsert i alla fall 
Olivia ska ta en tupplur / Fler bra campkompisar
Nils dricker öl upp och ner / Postiljonen. Alltid så himla goa
Kojan, ett heaven av neon mitt i skogen. Här spelade DJs tills solen gått upp igen / Ludvig byggde en helt fantastisk rustning
Lilla Lovis! Som jag längtat efter att se henne. Tycker hon är så fantastisk i all sin vulgäritet, det är fan uppfriskande. Observera Shoreline-skylten / Betydligt mycket sunkigare, klädd som en 5-åring, precis efter att jag fått tillbaka min mobil och precis innan jag tappade min plånbok om ni minns de härliga händelserna
Stackars Carl Beerhands :'( / Frej Larssons discokula
Frej Larsson himself. Alltså, jag dog / Nils parasolldansar, precis innan han blev ordentligt jävla utskälld för det hehe
På Far & Son med havre i håret så fattar inte varför jag ser så jävla tveksam ut / Campet den sista morgonen. MISÄREN
Skjuta mjukost på tält / Nils skojade fan inte
Allmän skadegörelse på kvarlämnade saker
Olivia och Lukas slåss lite. Alltså <3

the queen returns

Så igår släpptes det här:
 
"Warner Brothers has announced a movie series based off of 'Fantastic Beasts and Where to Find Them'. J.K. Rowling will be writing the screenplay for this extension of the wizarding franchise, making this her screenwriting debut. The focus of the film series will be Newt Scamander, "author" of 'Fantastic Beasts and Where to Find Them'. According to J.K. Rowling, these films will take place 70 years before the first Harry Potter novel."
 
Okej. Andningspaus. Jag kan liksom inte ta in allt på samma gång, hela kroppen känns som en cola någon precis släppt ner en mentos i. Dvs mitt huvud kommer säkert sprängas snart. Jag vågar knappt tro att det är sant. Det har gått så många rykten som aldrig någonsin varit de minsta sanna. Men det här är officiella källor och det är inte 1a april. Så det måste vara sant. ÅH HERREGUD.
 
Andningspaus.
 
Det var inte alls länge sedan jag och Sarah pratade om hur trist det är att det är slut, eller, inte SLUT, det är ju aldrig slut, men lite över. Alla böcker har kommit och alla filmer är ute. Det har stått ganska still ett bra tag. SÅ SLÄPPER DEM DET HÄR.
 
"‘Fantastic Beasts and Where to Find Them’ is neither a prequel nor a sequel to the Harry Potter series, but an extension of the wizarding world."
 
An extension of the wizarding world. Tror att det är det bästa som skulle kunna hända? Ingen jävla fortsättning på epilogen. Inga jävla marodörer (fast det hade varit fett). Bara mer magi. Bara samma värld. Vår värld. (Tårögd nu)
 
Visst, man kan ifrågasätta vad Warner Brothers har för motiv egentligen. Vill de göra detta för the big dollars? Ja, troligtvis. Men om det är någon jag litar på så är det my queen och om hon säger "I always said that I would only revisit the wizarding world if I had an idea that I was really excited about and this is it” så tror jag på henne. I would trust her with my life.

back to school

Mm nu har min kurs börjat som sagt så jag har tillbringat senaste tiden med kurslitteratur i väskan och feministiska teorier i huvudet. Är för tillfället alltså heltidsanställd, deltidsanställd och halvtidsstuderande. Det låter ju verkligen som ett recept på blodpropp innan 20. Helt sjukt egentligen att det är över ett år sedan jag pluggade senast för det känns så himla naturligt, som om inget alls har hänt sedan studenten. Somna med skolböcker i handen, läsa samma meningar om och om igen utan att fatta hur bokstäver funkar alls, slita sig i håret över uppgiftsformuleringar, hetsäta godis för att motivera sig, den gamla hederliga prestationsångesten. Tog cirka ingen tid alls att komma in i det. Nej men helt ärligt så tycker jag att det är skitkul!! Att sparka igång det gamla hjärnkontoret igen. Utmana sig själv, tänka i nya banor, formulera sina nya tankar, det är fan gudomligt efter att ha svarat i telefon och stämplat fakturor åtta timmar om dagen i nästan ett år. AAAHHH STIMULANS.
 
På allvar: jag tycker att det är viktigt att man inser att skolan som den ser ut idag inte är gjord för alla. Den anstränger sig inte för att vara till för alla individer. Den är inte inkluderande. Den är gjord för en liten skara som råkar passa in i mallen för hur utbildning sköts i Sverige. Många hamnar mellan stolarna och når aldrig upp till sin fulla potential. Och det suger verkligen!!! Fyfan vad dåligt det är. Det är DÄR skolans satsning borde ligga istället för att uppdatera ett bedömningssystem som ändå ligger på helt orättvisa grunder.
 
Med det sagt så har jag alltid varit den som skolan är gjord för. Har alltid varit duktig och lyckats få bra betyg, alltid kommit bra överens med lärare utan att behöva smöra, alltid fattat exakt vad som krävts i uppgifter. Det här är mina marker, jag är som fisken i vattnet. När jag gick ut skolan var jag rädd för att jag skulle vara som ett djur som släppts ut från zoo, helt oförmögen att hantera världen utanför och att jag skulle typ dö för att jag inte kunde bevisa mitt värde genom MVG på prov. Det har alltid varit vad jag kan, det jag är bra på. Därför längtar jag helt hjälplöst efter att börja min utbildning nästa höst och därför tror jag också att det är stor risk att jag blir som hon på saco-mässan förra året, som hade varit på Lund i 10 år bara för att *fortsätta plugga och vara engagerad i studentlivet*. I så fall måste ni släpa mig därifrån med våld.

smått och gött

Nu är jag helt ensam för första gången sedan typ... i torsdags? Vill inte sova själv. Saknar mitt kollektiv. Hade finbesök från Dalarna i helgen i form av dessa två:
 
 
Simon, till höger, träffade vi på Emmaboda och sen när han kom ner till Popaganda hade han med sig Martin, till vänster. Helt strålande personer, saknar dem redan. De kom hit för att leta bostad så om någon råkar sitta på en tvåa i Stockholm eller en etta i en förort eller en kartong någonstans så skulle det hjälpa mitt hjärta och själ om de kunde stanna här nästa gång. Ibland undrar jag om jag bara har jävligt lätt för att ta till mig nya personer och idealisera dem, kanske typ en vana från allt fangirlande jag ägnat mig åt genom åren, men i det här fallet tror jag verkligen inte att det är så. De två och Olivia och Josefin och världens finaste Ludvig guuuuuuud ta dem aldrig ifrån mig igen. Okej är kanske lite sentimental. Men å andra sidan såg jag Känn ingen sorg idag igen så det är en fullt rimlig anledning. Jag och mamma bölade ikapp. Är typ kär i Johnny? Dysfunktionella pojkmän är verkligen min typ.
 
 
Idag kom Arcade Fires nya låt Reflektor med en ashäftig interaktiv video. Kan varmt rekommendera. Hade roligare när jag kollade än vad som syns på min screenshot.
 
 
Fyfan vilket dåligt inlägg. Skäms på mig. Det här får en inga eventinbjudningar och spontana gåvor för. Ville bara låta bli att sova lite till. Bättre lycka nästa gång ditt jävla offer.
 

welcome 2 my crib

Nu ska ni äntligen få se mitt tillfälliga boende!! Som ni har längtat va. Jag har inte gjort mig så himla hemmastadd eftersom att, ja, det är så himla tillfälligt så allt är typ Eriks. OBS disclaimer jag är absolut ingen fotograf och det råder inte exakt "bra ljusförhållanden" i kära läggan så bilderna kanske inte är sköna att vila ögonen på OBS. Såhär ser det i alla fall ut när man kommer in från korridoren.
 
En spegel, en lampa, en dörr. Bredvid ytterdörren hänger mina jackor och ligger mina skor. Har en helt hysterisk mängd skor med mig jämfört med tiden jag spenderar här men det är väl något jag ärvt från min mamma. En lite väl stor hall kan jag tycka. Liksom, vad ska man ens med all den där golvytan till? Egentligen är det väl kombinerad hall och kök för om man öppnar den där skåpdörren i mitten så TADA!
 
Kokvrån! En platta, en hylla, en diskho, en kyl med ett litet litet litet frysfack. Vad mer kan man begära (förutom t.ex. arbetsyta eller så). Kan rent spontant känna att jag skulle byta en stor hall mot ett vettigt kök.
 
 
Dörren som är rakt mittemot när man kommer in (dvs enda dörren inuti lägenheten) är toaletten. Undrar även här hur de tänkte med golvytan?? Hade hellre haft toalett i ett skåp och ett riktigt kök liksom. Men men, här finns gott om plats för eventuell morgonyoga antar jag.
 
 
Sedan har vi Rummet. Här är sängen där jag sover, en stört skön soffa som jag brukar äta i, ett skrivborg med stol, en liten hylla där jag har kläder. Till höger ser man de fab bilderna Erik satt upp, en salig blandning av Patti Smith, Prince och Tupac. Nedanför ligger mina försök till ihopvikta sängkläder.
 
 
På bordet har jag böcker och filmer som fick följa med och min alkohol. Mest tid spenderar jag i sängen med datorn på magen så det är ungefär som hemma (hos mina föräldrar).
 
 
Så det är här jag bor just nu! Fast inte så länge till. Det känns faktiskt rätt trist. Nu har jag ju börjat vänja mig vid att sköta mig själv och det finns en märklig känsla av framgång i det trots att det är rätt uppenbart att man liksom måste kunna det. Sjukt konstigt ändå att jag för tre månader sen spenderade min första helt ensamma natt med att ligga vaken superlänge med alla lampor i hela lägenheten tända och nu sover jag själv de flesta nätter och är inte ens lite rädd. PERSONLIG UTVECKLING.
 

bitter tant

Alltså jag är så SINNESJUKT JÄVLA AVIS på alla som går på uni nu. Folk ba flyttar till en ny stad blir nollade får nya kompisar festar som om det inte finns någon morgondag och här sitter jag på mitt jävla kontorsjobb från 7 till 16 och slösar bort mina bästa år. Försöker påminna mig själv om att jag 1) har gjort valet att vänta helt själv 2) sparar ihop pengar för att kunna resa som en riktigt yolo:are 3) har en långsiktig plan. Jag ska ju plugga, bara om typ ett år till. Mest är jag nog bitter för att det här jobbet har gjort mig så jävla mycket mindre party. Det är helt omöjligt att vara spontan och kul när man måste upp halv sex morgonen efter och även om det är helg så är ju ens dygnsrytm lika rolig som en pensionärs så man orkar inte lika mycket som sina kamrater. Fyfan. Det kommer ju hända roligare saker snart men just nu är allt det så långt borta att jag knappt kan se det framför mig. Det enda häftiga som händer i mitt liv just nu är typ att jag ska äta en falafeltallrik till lunch på stället som har den bästa hummus jag någonsin smakat. Har inte ätit där sedan i juni typ så är faktiskt väldigt glad över det på riktigt.
 
I höst ska jag fortsätta jobba heltid här på brädgården. Har också börjat extrajobba som läxhjälp, fast det är bara två timmar i veckan. Dessutom ska jag läsa en distanskurs på halvfart i feministisk teori. Har eventuellt tagit mig vatten över huvudet?? Den första föreläsningen släpps idag och jag har knappt orkat tänka på kurslitteratur. Om jag dör ärver ni min blogg. Stay in school kids.

det hittills största problemet

Har stött på ensamlivets kanske främsta utmaning (förutom att överleva de långa, kalla nätterna när meningslösheten kryper över en): HUR FAN VIKER MAN LAKAN?? Ska man behöva bjuda över en kompis för att det ska bli värdigt gjort? Nu ligger de bara på soffan och ser mest ut som ett konstprojekt som speglar curlingbarnens handfallenhet inför vuxenlivet och resonerar kring vad de egentligen har för chans att klara vardagen utan sina uppfödare och huruvida hushållsfärdigheter kanske hade varit viktigare för uppfostran än diverese skjutsar och eventuella ekonomiska bidrag.
 
Alltså. Welcome to my crib. Jag ska verkligen göra det men bara någon dag efter att jag hade städat och det var såååååå himla fint här så kom Malte hit. Helt plötsligt var det grus på hela golvet och i sängen, smulor och disk överallt, badrummet helt översvämmat och hans grejer utspridda lite varstans så nu känns det inte lika kul att visa upp längre. Jag vet inte hur det är för andra som har partner men väldigt ofta känns det som att min pojkvän är likvärdig med en treåring på vissa plan. Fast inte på alla för då vore jag väldigt äcklig.

kicken.blo.gg

En dag vaknade jag och tänkte fan vad kul med en riktig tvättäkta blogg. Tyvärr var det inte 2006 utan 2013 men det är en rätt fin symbol för min person. Sällan först på bollen liksom. ____________________________ Det här är min Catcher in the Rye, min Perks of Being a Wallflower, min Sisterhood of the Traveling Pants, min the Virgin Suicides, min On the Road. Det här är min coming of age-historia. Fast kanske lite mindre storartad och lite mer om de små triumferna.

RSS 2.0