8 mars

Passande soundtrack till det här inlägget: Säkert! - Riot
 
Jag gillar den internationella kvinnodagen för att jag tycker att det är rätt soft med en dag där vi kan säga: titta här, såhär långt har vi har kommit, bra jobbat, och titta här, såhär långt har vi kvar, nu kör vi. 
 
I år var första gången jag faktiskt engagerade mig i dagen. Bland annat var jag på 8-marskommitténs demo på Mariatorget. Hörde exakt ingenting av talarna och det blev allt mörkare och kallare, men när vi började tåga... ÅH HERREGUD. Det var så HIMLA MYCKET FOLK först och främst, det kändes verkligen som att vi skulle ha kunnat ta över hela världen. Där gick vi och var inte ett dugg rädda och skrek KROSSA SEXISMEN NU NU NU och visade att vi finns, vi tror på det här, vi tar våra gator tillbaka. 
 
 
Sen gick jag och Julia på Bangfesten på Debaser. Det skulle vara lätt att säga att det är omöjligt att bestämma sig för höjdpunkten (dansa bredvid Bianca Kronlöf, att höra females och enbart females ur högtalarna hela kvällen, när Karin Dreijer dj:ade och spelade en lesbisk version av Pass this on, Aleksa Lundbergs tal, Gnuccis performance) men det är det inte. Höjdpunkten var GUDRIN FUCKING SCHYMAN. Har missat möjligheter att höra henne tala för många gånger men nu, äntligen. Stod och fånlog under hela och kände bara att, ja, ja jävlar, ja för i helvete ja. 
 
 
När jag gick hem så storgrät jag. Alltså, det var big old happy tears. För att jag för första gången i mitt liv kände hopp istället för enbart politisk depression. För att jag aldrig förut känt att det fanns något jag verkligen VILLE rösta på, bara saker som var mindre dåliga än andra. För att jag kan få bli ledd av någon som tror på någonting. För att någon vill ge mig det samhälle jag vill leva i. För att jag verkligen tror att vi kan hamna i historieböckerna. För att det händer nu och jag får vara med. 
 
I år röstar jag för istället för mot. I år röstar jag för feminism, antirasism och inkluderande. I år röstar jag rosa. Hoppas ni gör det också så kan vi kanske byta håll på samhällsutvecklingen.


Kommentarer
anna

<3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

Svar: <3<3
Klara Thorstensson

2014-03-10 @ 23:32:51


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

kicken.blo.gg

En dag vaknade jag och tänkte fan vad kul med en riktig tvättäkta blogg. Tyvärr var det inte 2006 utan 2013 men det är en rätt fin symbol för min person. Sällan först på bollen liksom. ____________________________ Det här är min Catcher in the Rye, min Perks of Being a Wallflower, min Sisterhood of the Traveling Pants, min the Virgin Suicides, min On the Road. Det här är min coming of age-historia. Fast kanske lite mindre storartad och lite mer om de små triumferna.

RSS 2.0